Monday, September 15, 2014

Recension: Destiny

Destiny är Bungies nya "vi kallar det inte för MMO"-FPS som har fått väldigt mycket rampljus den senaste tiden. Jag har spelar, och streamat via Twitch upp till level 15 och hur jag än vrider och vänder på det så är mina tankar om spelet en otroligt svår nöt att knäcka. Vi får se om jag kan räta ut min ambivalens genom denna korta text.


Det bra

Peter, vår alla kära, Dinklage gör en bra insats enligt mig. Såklart är han inte lika emotionell som i Game of Thrones. Men då hans karaktär är ett litet flygande spikklot så får man ha överseende med det. Han har fortfarande sin hopplöshet i rösten och är rätt skoj ibland. Han gör 90% av allt tal i spelet, och om man ska jämföra honom med Bungies tidigare AI som är med som en röst i huvudet så föredrar jag Ghost över Cortana. Vi får se när internet blossar upp med konspirationsteorier om 343 Guilty Spark och Ghost.

Nog om Peter, över till grafiken, även om grafik är något som FPS-spel livnär sig på, och måste överträffa alla tidigare i genren då spelet ändå kommer vara likadant som de innan så vill jag påstå att Destiny är vackert. Det finns många fina miljöer som både känns realistiska och häpnadsväckande på samma gång vilket var länge sedan jag såg i ett FPS. Karaktärerna är snygga dem med, även om jag är lite bitter över att jag enbart ser min karaktär stundvis när jag byter utrustning. De har dock lyckats med att grafiskt skilja på olika vapen, även om de inte finns så många rent funktionsmässigt så ser de ändå olika ut, så man känner att man byter upp sig från en pistol till en annan. Jag är lite smått förälskad i Hand Cannon vapnet som finns då den är så brutalt träffsäker och träffar så hårt. Alla vill spela en karaktär de tycker ser ball ut, här har Bungie lyckats!

Sist, och minst bra av det som sticker ut är nog att varje vapen har ett "Skill Tree" med vapen som har upp till 10 uppgraderingar. Detta göra att man inte bara kan stirra sig blind på siffrorna och level på vapnet utan att man istället kan ha mig sig sitt favoritvapen en längre period i spelet, själv hade jag samma vapen från level 4 till level 12 innan jag hittade en jag ville byta till. Det som göra att detta är det minst attraktiva är egentligen enbart eftersom man bara på maxnivå kan hitta den utrustning där man kan specialisera och inrikta. Argumenterbart om det är nödvändigt för Bungie att det ser ut så, men tråkigt för mig.

Det dåliga

Medan jag spelar så inser jag snabbt att spelet lämpar sig bäst om man är fler och kör de uppdragen som är gjorda för 3 eller 6 spelare, eller spelar mot andra spelare i  PvP. Det är roligt med mer action i de uppdrag för fler spelare, dock slutar Peter Dinklage prata, för att stödja röstkommunikation som ingen nyttjar samt att bossarna i slutet har löjligt mycket liv och tar därför väldigt mycket tid.
Spelar man mot andra så ska man veta att det vapnet du har mot vanliga fiender troligen inte lämpar sig här, utan man måste ha ett snabbskjutande vapen för att göra nytta. Det tråkiga här är att det redan finns bättre spel till konsol för att spela mot varandra, Titanfall är fortfarande otroligt kul och jag vet att COD: Ghost även är populärt. Så vill man ha ett spel för det syftet så köp inte Destiny, vilket känns som en Halo-klon, på ett dåligt sätt.

Storyn, och om det nu inte blinkar spoiler alert i dina ögon så är det inte mitt fel, är så otroligt kliché att man nästan måste skratta. Med en stor budget och år av utveckling så kan man destillera ner storyn till att det som först kallas Mörkret, The Darkness, är en ras med robotar, som har syntetiska hjärnor och är alla kopplade till nätverk som gör att de delar tankar och erfarenheter och som på lösa grunder vill förstöra mänskligheten. Alla som spelat Mass Effect bör känna igen detta och det finns en uppsjö med andra SciFi-storys. Jag hade väntat mig mer efter den här tiden och är rent av besviken på vad de lyckats få fram.

Det sista jag vill gnälla på är lite kopplat till storyn, det är upplägget på uppdragen, vilket känns väldigt repetitivt. Det man gör de allra flesta uppdrag är att man kämpar sig fram till ett mål, låter Peter Dinklage skanna av en död dator så han får fram all världens information medan det strömmar in horder av fiender tills han har hittat var ni ska här näst. Om såklart ni inte mördar en boss, då kan din uppdragsgivare ge mer info om hur du räddar världen som tack för att du hade ihjäl någon elaking. Allt kopierat från alla andra spel... Inget nytt här med andra ord.


Okej, min sista tanke om Destiny är nog att jag helt enkelt är besviken, det finns bättre spel på alla punkter, och det tillför inget nytt som det ser ut idag. Om detta ändras får vi se, och oavsett så kommer jag spela igenom hela spelet för att se om jag får en uppenbarelse som kan frälsa mig till att tillbe Bungie igen.

No comments:

Post a Comment