Wednesday, September 24, 2014

Blizzard lägger ner Project Titan

Sju år har de jobbats med, idéer har skapats, hela team har bytts ut och spekulationerna har flugit vilt över Internet. Men inte längre, igår lades Project Titan ner officiellt av Blizzards VD Mike Morhaime på den enkla grund att de inte fick spelet att gå ihop. Det fanns många element i spelet redan, flertalet av dessa var bra, men de fick dem inte att passa ihop och kunde inte se spelet de ville åstadkomma. Så efter hela sju år så togs det svåra beslutet att slopa hela projektet för att satsa på andra spel. 

Exakt vad andra spel kommer att innebära är inom den närmaste framtiden mindre spel så som  Hearthstone and Heroes of the Storm, som fungerar som deras typexempel på att de inte längre måste göra storslagna projekt som kostar massor. De har heller inga direkta planer på att göra något nytt MMORPG, mer än att hålla WoW vid liv. Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att de nyss slopade ett projekt som säkerligen kostat en del miljoner.

Analytiker börjar redan spekulera vilt om Blizzards framtid nu när WoW är nere på den skrämmande låga siffran av 6,8 miljoner spelare. Vilket blir en månadsinkomst av 680 miljoner. Minus kostnader så är det ändå en del, moderbolaget Activision Blizzard gick 6 miljarder plus förra året, vilket kan tänkas öka nästa år efter gårdagens besked. Så de har nog fikapengar några år till. 

Själv tycker jag dock beslutet var tråkigt, men rätt. Jag gillar mycket av vad Blizzard gör och är väldigt glad att vi fortfarande har företag som kan få släppa saker när de är klara, om de blir klara och inte pressar ut spel för att hinna till kvartalsrapporten. Dock tycker jag det är väldigt synd att det som tog dem sju år istället kunde vara tre år och en bra start på en uppföljare till WoW, vilket utvecklarna har sagt att de har drömt om sedan starten.

Jag gillar de stora titlarna, så personligen är jag väl lite extra träffad då Heroes of the Storm inte är min typ av spel och Hearthstone håller sig inte lika länge som Magic, men är småkul ibland. Jag får vänta till deras nästa storslagna släpp, vilket görs av en av mina favoriter, Duncan Jones.


Läs mer om Blizzards press release om Project Titan på Polygon.

No comments:

Post a Comment