Thursday, August 14, 2014

Shadow Realms

Igår kom första informationen om BioWares nya spel, Shadow Realms. Spelet är baserat på flerspelarläge, i ett 4 vs 1 format, där fyra hjältar slåss mot en så kallad Shadow Lord, som likt en ondsint spelledare försöker stoppa spelarna med diverse fällor, monster och andra trick.

Av det vi fick se av spelet så är det ett väldigt typiskt Dungeon Crawl i tredjeperson, där de fyra hjältarna teleporteras in till början av en stängd miljö, får sin anledning till att vara där och sedan forslas mellan rummen för att ha ihjäl monster i stigande svårighetsgrad. För att göra spelet intressant så har varje typ av hjälte, Warrior, Assassin, Wizard, Cleric, Ranger och Warlock olika egenskaper i form av färdigheter, vapen och rustningstyper. Av vad jag hörde från intervjun med utvecklarna så verkar spelet även stödja vad som har kallas den heliga treenigheten, det vill säga Tank/Healer/DPS uppsättning av grupper, där Tanken tål mer, Healer håller folk vid liv och DPS åstadkommer smärta hos varelserna som residerar i grottan där allt utspelar sig.

Tydligen ska Spelledaren, shadow lorden, kunna spela på olika sätt han med för att få folk att inte tröttna. Här har jag inte hört så mycket än, men förslagsvis var det att kunna inrikta sig på att göra så fällorna blir hemskare eller att monster man tar över och styr gör mer ilskna attacker mot spelarna.

Jaha, flerspelarläge, det är väl inte BioWares starka sida kan man hävda. Därför har de lovat att inflika med element av dialoger för en spelare med intriger, förhållande och BioWare-magi.

Mitt intryck av spelet är att det kommer bli en blandning av Hellgate London och Fable Legends, som mer eller mindre är exakt samma spel fast på konsol. Striderna såg fartfyllda ut och spelarna beskrev det som fullt kaos hela tiden, men av någon anledning är jag lite smått skeptisk.

Jag är för att BioWare ska få göra en ny IP, ännu mer för att de inte ska tvingas göra "enbart" storslagna äventyrsspel, utan få testa vingarna med något nytt. Det som dock bekymrar mig är först och främst interaktionen mellan spelarna, som shadow lord är du själv i ditt lag, är det verkligen kul att köra så? Jag vet brädspel som bygger på samma mekanik där flerspelarlaget känns mer belönat oavsett om de vinner eller förlorar, för de gör det i grupp. Mer än det så undrar jag över om inte spelet direkt känns repetitivt, det är ett äventyrsspel utan resan, som Zelda utan den öppna världen och enbart grottorna.

Vad jag kan säga är klart är att spelet inte är släppt och har god tid att utvecklas, jag har heller inte spelat det och mina farhågor kan vara för inget. Det jag vet är dock att jag har anmält mig till Alhpa Test, vilket man kan göra på deras hemsida.

No comments:

Post a Comment