Thursday, August 21, 2014

Att ta sig över kullen

Jag har spelat en stor del WildStar den senaste tiden, ett otroligt skoj och utmanande MMORPG. Tyvärr har det direkt efter start tappat många spelare, och jag tänker nu skriva av mig lite kort om det.

WildStar har höga förväntningar på spelarbasen, för att få komma in och köra end game-material så måste man först göra en del steg. Det där många fastnar, tröttnar och slutar har mestadels varit på det steget jag är på just nu, att köra så kallade "Silver Runs" i varje Dungeon, eller 5-man instans i spelet. Silver Run betyder att man ska köra instansen, mörda bossarna och göra en handfull på slump valda objektiv, allt detta på tid. Man har dåligt med tid för att diskutera saker om taktik, så varje person måste kunna hela instansen innan. Instansen i sig är inte alltid lätt och småfel från en spelare gör snabbt att hela gruppen blir lidande, vilket man inte har tid med generellt sett.

Ett stort problem är att man måste kunna prata medan man spelar för att kommunicera under striderna, så ett tredjepartsstöd som TeamSpeak är nästan ett krav, detta medför att verktyget i spelet inte kan användas för att hitta grupper till Silver Runs. Det spelar nämligen ingen roll om du är en bra spelare, alla fem i gruppen måste vara det och måste även funka ihop.

Jag hade själv gett upp för länge sedan, om det inte vore för mitt gille, som nu till helgen har lovat att ta sig tid och hjälpa mig igenom det. Eftersom det kräver att gruppen funkar bra ihop så kan det ta en erfaren grupp iallafall två gånger innan man lyckas, och då varje försök tar dryga timmen så drar det snabbt ut på tiden. Så jag är väldigt glad att förhoppningsvis få det avklarat, och jag kommer även streama allt på Twitch medan jag lirar.

Den här kullen har stoppat en stor del av spelarna, och fått många att sluta. Utvecklarna är varse om problemet och tänker lösa det genom sänka kraven och ta bort tidskravet man har på sig. Vilket dem, såväl som jag, hoppas på ska få tillbaka många spelare till servrarna.

Så, är man sadistisk och vill se mig dö återupprepande gånger så kolla in min Twitch från fredag runt 21. Jag kommer skriva på här och på Twitter (heraldTyphus, duh..) och utlysa när jag börjar min stream.

No comments:

Post a Comment