Tuesday, August 5, 2014

Galaxens väktare (spoilers)

Så, några korta tankar om Marvels nya film Guardians of the Galaxy som hade premiär i slutet av förra veckan. Innan vi börjar vill jag påpeka att även då jag gillar Marvel, så har jag inte läst allt för många serietidningar, så perspektivet är enbart utifrån filmen.

Okej, så ni vet hur det kommer sluta, innan jag börjar fundera och klaga på de få detaljerna som fanns att klaga på så vill jag säga att Guardians är det bästa som Marvel lyckats få ur sig i filmväg. Jo, jag lovar, den är bättre än Avangers! Varför? Läs nedan.

Det bra

Först så börjar filmen innan "detta är en film från Marvel" dyker upp på duken, det är bara några minuter, men de lyckas ändå med något väldigt emotionellt som sätter en stämning och ökar förväntningarna. Det som sedan händer är att vi snabbt får se att hjälten inte startar som en låglevlad trög hobbit utan faktiskt kan klara sig själv. Det här var min största farhåga inför filmen, jag är så trött på att ha huvudkaraktären som är det utvalda puckot som måste inse att han kan yada yada... Nog om det.

Komiken är slående rakt igenom, aldrig har jag hört publiken till en biofilm skrattat så mycket och så unisont. Varje karaktär har sin egna komik de driver på, mest omtyckt av de jag pratat med var nog Rocket, som har en bitter ton och faller många i smaken med sina spydiga kommentarer. 
På tal om karaktärerna och deras skillnader så tycker jag även att filmen tar och belyser vilka miss fits som hjältarna faktiskt är. Det krävs karaktärer som inte är trygga i sin sociala vardag för att de ska vilja ge sig ut på äventyr i galaxen och riskera sina liv, det är inget någon med en trygg familj skulle göra självmant.


För mig som älskar Sci-Fi så kan jag även tillägga att kostym och "prop design" för filmen ska ha en eloge för sitt arbete. Saker känns unikt för filmen, och vi ser inte massa produkter som vi har idag, eller som vi kommer ha bättre än om bara ett år eller två. Viktigare är kanske att saker passar in, känns som de är på rätt plats och inte som inklippta föremål som ska visa oss att teamet bakom filmen hade en budget för CGI.

Det mindre bra

Detta är gnäll om detaljer, jag har inte mycket övergripande saker att klaga på. När man sätter sig i salongen för en film av den här typen så vet vi att hjältarna vinner, spöar den stora fula antagonisten och alla blir lyckliga. Det är något man får i paketet. Med andra ord så finns inget superspänning om de kommer klara sig eller inte, men det var som sagt inget jag saknade.

Det jag dock tyckte var mindre bra var det de stal från Star Wars, en karaktär som är två och en halv meter lång och säger saker bara en person kan tolka, och som har en konversation på det sättet. Ingen hade varit förvånad om de hade ett stort gammalt rymdskepp tillsammans med.

Det andra som känns taget är striden mellan de två systrarna mot slutet av filmen, den känns väldigt mycket som ett slagsmål mellan två Jedis, det innehåller till och med blixtrar!

Kanske lite väl mycket övermod?
En sista sak att fundera över är varför Xandar, planeten, inte har något försvar mot invasioner. De har en grupp med små stridsflyg, men de saknar en flotta eller luftvärn. Var det alltså enbart tur att de försökte landstiga precis där dessa skepp var stationerade och inte på andra sidan planeten? För ni förklarade precis innan invasionen att ni enbart måste nå planetens yta för att döda alla. Landa i ett mindre skepp, peta hammaren i marken och var klar med det? 

Slutligen

Så! Nu känns det bättre, nu har jag fått klaga lite. Nu tycker jag att du som läsare ska se filmen! Om du sett den, se den igen! Den är värd det och jag tror att den här kan vara den bästa filmen som kommer i år. Vi får vänta på att avslutande delen av The Hobbit kommer ut för att avgöra detta.

No comments:

Post a Comment