Friday, August 29, 2014

Hipster gamers

Fanatiker är något som oftast förknippas med religion, gärna inte ens egna heller och man är snabb på att söka efter någon som är värre. Men det finns några som är mycket värre, och tack och lov så har deras gudomlige överherre inte bett dem gå ut i krig för honom, för vem vet hur många världskrig det hade slutat i. Denna grupp med följare är oftast så ortodoxa att de får en Apple-anhängare att blekna. Gruppen jag pratar om är Hipster Gamers, vilket är en stor grupp individer som har tagit det där med fan boyism till något helt nytt.

Jag kommer gå igenom topp tre av deras vanligaste, heligaste, budord som helt ärligt stör mig.

1. Tänk på att hålla rea-dagen helig

Hipsters har flera högtider per år, Steams sommarrea var den senaste. I många fall av de jag känner till så är det de enda gånger som många av dem köper spel. Deras tro gör det syndigt att köpa ett spel till fullpris, eller någon annan stans än Steam, även om priset är lägre, vilket det väldigt ofta är om man vet var man ska kolla.

Okej, först, att göra som många gör och vänta med att köpa alla sina spel på rea skadar utvecklarna och i slutet spelarna. Kanske inte de stora företagen, men indieutvecklare har börjat försöka göra sina röster hörda om hur Steam skadar dem med sina reor. Jason Rohrer skrev ett inlägg på sin blogg i Januari om hur folk inte längre köper nya spel, utan väntar till rean och betalar hälften av priset. Detta innebär mindre inkomst för utvecklaren, färre egenutvecklare och föder enbart de stora spelföretagen mer. Generation gratis, ni har fel.

Men du är såklart en fattig student som bara måste ha alla nya spel och inte vill betala så mycket, då föreslår jag att kolla ställen som IsThereAnyDeal, Amazon.com som ofta har bättre pris på de spel jag brukar köpa, eller varför inte Humble Bundle där du kan välja om pengarna ska gå till välgörenhet eller utvecklarna. 

Men du kanske är en av de mest ortodoxa, som kör med argumentet att du hellre betalar lite extra för att stödja Valve, för de är ett snällt företag som gör mycket för spelarna. Om du tillhör en av dem så kan jag snällt öppna upp din världsbild med en kalldusch, det finns inga "snälla" företag. Deras grundsyfte är att tjäna pengar. Själv köper jag många tjänster av Microsoft, men jag hyser ingen tro om att det skulle vara ett godhjärtat företag. Om Valve hade brytt sig om spelarna och inte bara om pengar så hade Half-Life 3 funnits på marknaden vid det här laget.

2. Du skall icke dräpa, om det inte gäller EA

Oljebolag pumpar ut jordens resurser, och råkar spilla ut det i havet. Banker kraschar hela länders ekonomi och försätter folk i svält. EA förstör slutet i en spelserie och blir därför framröstad till världens sämsta företag. Bra världsbild folk har, för det är exakt vad som gör företag dåliga för världen. 

De har även vunnit pris för bästa arbetsplats 2014 som bäst stödjer mänskliga rättigheter och LGBT. Det har även fått pris av San Francisco Business Times för att vara en av de bästa arbetsplatserna i sitt område, Bay Area, vilket inte precis är ett litet område. 

EA kan såklart anklagas för att pressa sina utvecklare och tvinga fram spel som kanske borde stannat längre i kvalitetssäkring, men vilket annat företag har de senaste fem åren inte stressat fram spel? Det är tyvärr en produkt av vår marknadsmodell, vilket även den kan diskuteras.

Gillar du inte spelen som släpps under EA, köp dem inte, men att vägra spela vissa spel bara för att de finns på Origin, eller ännu värre "inte finns på Steam" är rent av fånigt.

3. Du skall inte ha någon konsol jämte mig

PC "Master" Race
Det krävs så lite i debatten om PC Master Race för att komma till nazismen. Jag tänker dock inte ge mig in allt för mycket i just den löjliga smeten, vissa föredrar PC andra föredrar konsol. För min egen del har det fullt ut med vilken typ av spel man kör just då.

Valve släpper snart sin egna konsol, med ett eget operativsystem som mer eller mindre enbart ska kunna spelas på, kommer släppas i generationer utan löfte om att den kan uppgraderas som en vanlig PC. 

Samt att den är gjord för att köras med kontroller och vara inkopplad till din TV. Många versioner av den är väldigt kraftfulla, dock när man kollar på priset så är den även de facto dyrare än att köpa en likvärdig PC i dagens mått. Konsolen, tillför inget till spelvärden, den kommer inte ha exklusiva spel,  standardisera utvecklingen för PC, eller ens göra så vi får kontrollstöd till spelen vilket de lägger på tredjepartsutvecklare som redan existerar idag. Med allt detta sagt så kommer den gå åt som smör i solsken. Dock kan Valve sälja avföring i plastpåsar och fortfarande gå med vinst, det ser deras trogna anhängare till.


Avslutningsvis vill jag säga att jag själv använder Steam ibland, likväl Origin, konsol osv. Jag önskar även att jag hade råd att ha alla tre av denna generations konsoler för att kunna spela alla olika titlar. Med det sagt vill jag visa att det finns bra och dåliga saker med allt, men av någon mystisk anledning så har vissa spelare blivit så religiösa angående Steam att jag ibland blir rädd. Supportervåld kommer snart bli ett faktum inom våran hobby om vi fortsätter såhär.

No comments:

Post a Comment