Thursday, March 20, 2014

Recension: Titanfall

Microsoft hoppas på att Titanfall ska hjälpa dem sälja fler Xbox One, min gissning är att så kan vara fallet.

Titanfall är ett mycket snabbspelat spel, sekunder efter du blivit ihjälskjuten så kan du rusa mot striden igen, som alltid känns nära till hands. Trots faktumet att man enbart kan köra sex mot sex så vägs det upp av AIn som kontrollerar allt fotfolk som gör striden mycket mer levande genom att skrika ut saker, ha eldstrider med annan AI eller spelare och ser till att striden finns över allt, de ger även poäng när man tar kol på dem, så de är inte enbart kulisser.

Ibland önskar jag att AIn var lite mer av en utmaning, jag har hittills bara blivit dödad en gång, å andra sidan skämdes jag då över hur dum jag var. Deras största uppgift känns som att de ska vara i vägen och distrahera så man inte alltid ser var spelarna är, samt som jag tidigare nämnde göra matcherna mer levande.

Första gången man startar spelet så blir man mött av en obligatorisk tutorial om hur man springer på väggar och kontrollerar sin tio ton tunga metallbest och hans arsenal. Den är lite slö, och väldigt skriptad, så jag kände lite att jag gärna ville skippa den och bara komma in i spelandet på riktigt. Dock har jag ändrat mig i efterhand. För när rösten i din titan påpekar att du faktiskt är utnumrerad och att din sköld är nere så är man rätt glad att man vet hur man ska dra upp sin så kallade "vortex shield" för att stoppa kulorna och sedan hoppa bakom ett skydd.
Användandet av Vortex Shield stoppar kulor
och kastar sedan tillbaka dem.

Spelinnehåll

Titanfall har fem olika spelsätt, allt från Last Titan Stading, där alla börjar i en titan och enbart har ett liv och laget som sist har en titan kvar i spel vinner rundan till Hardpoint där man slåss om tre strategiska punkter och får poäng för att ta och hålla dessa. Min favorit som gammal Battlefield-älskare är än så länge Hardpoint då den känns mest realistisk. Dock tenderar punkterna att vara inomhus där det är svårt att få in ens titan, vilket kan tyckas stympa en stor del av spelet.

Utöver de fem flerspelarlägena så finns även en kampanj. Den har jag inte bekymrat mig med att pröva på då utvecklarna verkar ha lagt all fokus på att göra ett renodlat flerspelarspel och inte lagt fokus på story.

Som i alla moderna skjutspel så kan man byta vilken typ av vapen man vill ha, vad för sikte det ska ha och om det ska ha någon annan typ av uppgradering, som till exempel extra stort magasin eller ljuddämpare med mera. Du börjar med en standarduppsättning och låser upp fler desto högre rank du når. Här kan nog vissa anse att det är lite få vapen eller saker att välja bland om man är bortskämd från Battlefield 4, men å andra sidan har jag kört hela tiden jag spelat med samma vapen. Varför? Challenges!

Challenges, eller utmaningar som det heter på svenska, är precis som namnet säger olika utmaningar att göra i spelet. Har du dödat 10 fiender med samma vapentyp? Grattis, 500 XP i bonus! Dödat 100? Så mycket bättre, ta 10 000 XP! Dessa belönar den som hittar sitt favoritvapen eller spelsätt och belönar dem stegvis för olika mål. Det finns väldigt många olika utmaningar i spelet som sträcker sig från att använda vapen till att springa på väggarna en viss längd till att rida på en fientlig titan en viss sträcka. En roligt element som jag tror de kommer bygga ut i deras utlovade DLCer.


Du väljer vilka tre kort du tar med dig mellan varje match.
En sak jag själv inte sätt i något annat spel tidigare är deras Burn Cards, vilket är engångsuppgraderingar som man kan välja att använda när man kommer tillbaka in i spel igen efter att ha dött. Dessa kan vara att man har vapen som är lite bättre på olika sätt, typ dubbelt så stort magasin eller mer skada. Det finns även de som ger XP eller gör att AIn helt ignorerar dig. Det här en ett mycket kul element i spelet, som jag enbart har en personlig invändning mot och det är att jag oftast dör direkt när jag använder ett kort och således blir av med effekten direkt, tråkigt då man bara kan ha med sig tre per match. Dock ger det en bra balans och man får snabbt fler kort än vad man kan ha så det märks att de är till för att användas!


Det bra

Det jag gillar mest i spelet är farten, Titanfall är lika med action och det kräver hela min uppmärksamhet medan jag spelar. Jag har även märkt att jag är överdrivet förtjust i orderna och informationen som ges under matcherna. Allt från att man bör stanna och bevaka ett objektiv för att det finns fiender nära till att man bör söka skydd då titanen mår dåligt. Dessa känns ytterst välplacerade och inte dumma och generiska som många andra spel.

Titanernas rörelser är trevliga dem med, jag var orolig att de skulle fastna på hinder som stängsel och annat smått men det klarar de galant!


Det dåliga

Titanfall är bra men inte perfekt, vissa är lite hemliga. Jag fick till exempel läsa igenom listan med achievements för spelet för att se att man kan klättra upp på motståndarnas titaner och döda dem därifrån, och även när jag visste att jag kunde göra det så gav spelet inget direkt vägledning när jag försökte. Samma sak gäller linbanorna som tydligen ska finnas i spelet. Det finns en laddningsscen som säger att man åka på dem, jag hade gärna sett den delen i tutorialen. Troligtvis är det saker som man lär sig i enspelarkampnjen, men då den inte är det som utvecklarna trycker på att man ska spela anser jag att man borde få lära sig den med allt annat.

Jag kan även önska att när man klarar av en av deras utmaningar, att det direkt står på skärmen vad man klarat av, som det är nu så ser man bara att man klarat en och vad den är värd. Efter matchen ser man upp till sex stycken utmaningar man gjort framsteg i men det ger inte alltid någon direkt klarhet.

Domen

Titanfall är ett bra spel, troligen den bästa förstaperson-shootern jag spelat på väldigt länge. Hastigheten är lik Quake 3 som var ett av mina favoritspel som mindre och det känns väldigt välpolerat och färdigt, något som idag är ovanligt bland spel då releasedatum är viktigare än ett färdigt spel.
Om man gillar action så är Titanfall helt klart värt pengarna! Själv kommer jag aldrig tröttna på att lyckas släppa ner en tio ton tung metallklump i huvudet på min motståndare.

Min gissning är att detta är ett av de stora spelen för e-sport inom en snar framtid.

No comments:

Post a Comment