Rubriker som den till det här inlägget, framtagna för att låta ungefär 283 gånger mer intressanta än vad de är. En sida, som inte är värst men som många känner till är Upworthy, hela deras modell bygger på att de tar en nyhet, kör den via en algoritm för att byta rubriken och spottar ut den igen för att fånga intresset.
Varför gör Upworthy detta? Kanske är det för att se till att fler få ta del av de saker som kommer att "Blow your mind" eller "Break your heart", eller så är det alternativ två... Reklamintäkter. Visst, de skänker bort en del, det gör många stora företag, men de tjänar otroligt bra med stålar, det tog dem 1,5 år att få 22 miljoner användare i månaden. Multiplicera det med några ören så blir det vinster i mängder.
Vi tar och kikar lite på deras statistik, eller uppskattade statistik enligt sidan Alexa, och ser att deras största användarbas är kvinnor, vilket är intressant, men huruvida kvinnor är mer påverkade av sådana titlar vet jag inte.
Upworthy har filmer, för de vet att vi inte orkar läsa idag, därför tänker jag göra likadant:
Trots detta så har Upworthy en Bounce Rate på 62,6% vilket är ungefär vad jag har de gånger jag lyckas skriva något av intresse. Skillnad, jag lägger ner tid, har inte 22 miljoner läsare varje månad eller reklamintäkter, och är inte bitter över detta. Annars hade jag sålt min själ och använt sidor som UpworthyGenerator, känns den igen?
Det som istället stör mig är att i denna takt kommer vi trubbas av, artiklar blir mindre intressanta än filmklipp och algoritmer utformade för att trycka nålar in i dina känslocenter kommer styra nyheter.
Nu har jag för ironins skull gjort saker för att påvisa det hemska med Link Bait, tyvärr inser jag att texten är på tok för lång för dagens internetanvändare att orka läsa.
No comments:
Post a Comment